Seria 3, Odcinek 31 – The Trade-Ins

screenshot_1
Seria 3, Odcinek 31 – „The Trade-Ins”

Para staruszków, John i Marie Holtowie (Joseph Schildkraut, oraz Alma Platt) składają wizytę w wyjątkowej agencji medycznej zwanej The New Life Corp. (Korporacja Nowe Życie), która oferuje ludziom przedłużenie egzystencji i możliwość uwolnienia się od wszelkich fizycznych ułomności i chorób. John i Marie dawno przekroczyli już próg siedemdziesięciu lat życia, które spędzili dzieląc wspólnie wszystkie troski i radości. Niestety, Pan Holt cierpi na sprawiającą mu niemiłosierny ból dolegliwość i niewykluczone, że niebawem opuści ten padół i pozostawi swoją ukochaną Marie owdowiałą. Skorzystanie z możliwości otrzymania nowych ciał dla obojga małżonków jawi się jedynym możliwym rozwiązaniem, dzięki któremu John i Marie będą mogli cieszyć się życiem przez kolejnych kilka dekad. Niestety, nie wszystko okazuje się tak piękne, jak na prospektach a państwo Holtowie zmuszeni zostają do podjęcia trudnych i dramatycznych decyzji. 

Oprowadzający ich po klinice Pan Vance (Noah Keen) rozwija przed nimi wizję kolejnych szczęśliwych, pozbawionych bólu lat, które spędzić będą mogli w nowych doskonale zbudowanych ciałach zastępczych. Trudno się oprzeć takiej perspektywie. Gdy Marie i John, bez chwili wahania, decydują się na ten krok, Vance „wylewa na nich kubeł zimnej wody”. Okazuje się, że koszt zabiegu wynosi pięć tysięcy dolarów za osobę, podczas gdy jest to cała kwota, jaką państwo Holtowie byli w stanie odłożyć przez całe swoje życie. Na nic zdają się prośby o prolongatę terminu drugiej połowy zapłaty do momentu, kiedy młodzi i sprawni małżonkowie będą w stanie zarobić potrzebne pieniądze. Vance twierdzi, że rządowe regulacje wzbraniają mu możliwości kredytowania i pobierania zaliczek. W grę wchodzi pełna kwota, zapłacona z góry, w gotówce.

"Surfers?..."
„Surfers?…”

John bez chwili zastanowienia odrzuca propozycję Marie, która sugeruje, że może tylko on zmieni ciało i będąc już młodym i silnym mężczyzną zapracuje na transfer swej żony do nowego ciała. Holtowie ze smutkiem opuszczają klinikę, rzucając ostatnie, tęskne spojrzenia na prężące się ciała „naczyń”, do których mieli zostać przetransferowani. W głowie Johna rodzi się jednak pewno rozwiązanie, którego wcielenie w czyn podejmuje się, nie informując o tym Marie.

Pan Holt ma zamiar postawić wszystko na szali. Zabiera ze sobą, uzbierane z takim trudem, pięć tysięcy dolarów i udaje się do nielegalnego domu gry, prowadzonego przez wyjątkowo podejrzane indywduum, pana Farradaya (Ted Marcuse). Ten, mimo iż widzi, że starszy pan niezbyt orientuje się w zasadach gry w pokera, pozwala mu dołączyć do stołu. Gdy mija jakiś czas i na stole ważą się losy całych oszczędności pana Holta, w grze pozostają tylko dwaj gracze – John i Farraday. Kiedy trzymają jeszcze karty przy orderach, przez twarz pana Holta przebiega grymas sygnalizujący ogromną boleść. Szuler jest wyraźnie zafrasowany tym widokiem i widać, że porusza on w jego sumieniu uczucia, których nikt by się nie spodziewał po człowieku jego proweniencji. Następuje moment wyłożenia kart na stół.

screenshot_4
„Cocktail hour?”

Pan Holt jest strzępkiem nerwów, ale żywi ogromną nadzieję, że trójka królów wystarczy, by pobić trójkę kart, którą zadeklarował Farraday. Ten jednak nie odkrywa przed pozostałymi graczami swojego układu, chociaż w rękach trzyma trzy asy. Składa karty, twierdząc, że nie ma w nich nic, czym mógłby przebić Holta i pozwala staruszkowi zabrać pieniądze. John, choć daleki od radości, odchodzi z tym, z czym przyszedł i w tym momencie, wciąż targany wyrzutami sumienia, podejmuje decyzję – zrobi to, co zasugerowała Marie.

Następnego dnia para udaje się do kliniki. Wszystko jest już przygotowane. John i Marie wybrali już odpowiadające im ciało. Pan Holt wciąż ma wątpliwości, ale tym razem Marie nie przyjmuje sprzeciwu. To, co zmuszony jest zrobić, robi dla ich wspólnego dobra. Ponaglany głosem żony, John udaje się na zabieg. Cała procedura nie trwa długo. Wkrótce z sali operacyjnej wyjeżdża „puste” ciało starego Johna a chwili do poczekalni wbiega młody i energiczny, nowy Pan Holt (Edson Stroll). Przez chwilę demonstruje Marie swoje możliwości, ciesząc się tym, że wreszcie, po latach cierpienia, ból minął jak ręką odjął. Następnie podchodzi do żony i oboje cieszą się tą zmianą, zaczynając snuć plany na przyszłość. 

"- I have a question for you now... Will you stand with me for maybe... maybe for another century?... - For another century? For ten centuries, darling!"
„- I have a question for you now… Will you stand with me for maybe… maybe for another century?… – For another century? For ten centuries, darling!”

Jednak gdy zapada chwila milczenia i małżonkowie wpatrują się sobie w oczy, pojawia się w nich jakiś dziwny smutek i melancholia. Jest coś niewłaściwego w tej sytuacji, coś ulotnego, co sprawia, że cała dotychczasowa, krótkotrwała radość, przestaje mieć znaczenie. John ponownie podejmuje trudną – ale najwłaściwszą z możliwych – decyzję. Korzysta z klauzuli umożliwiającej odstąpienie od usługi i jakiś czas później widzimy go, jak powraca do Marie w swym starym, schorowanym ciele. Małżonkowie decydują się na wspólne przeżycie czasu, który im pozostał, troszcząc się o siebie nawzajem i wspierając się chorobie i starości, dzieląc również radości i wspomnienia dawnych lat.

„The Trade-Ins” jest prawdopodobnie najbardziej wzruszającym odcinkiem trzeciego sezonu „Strefy Mroku” i jednym z najlepszych epizodów serialu w ogóle. Znakomity scenariusz Roda Serlinga wzbogacają wybitne występy aktorskie, zarówno pary głównych aktorów, jak i Teda Marcuse, w roli szalenie niejednoznacznej postaci szulera Farradaya. Scena wieńcząca rozgrywkę pokerową trzyma w napieciu do samego końca. Głównie dlatego, że Marcuse tak zagrał swojego bohatera, że nie możemy do końca mieć pewności, czy wzrusza go historia pana Holta, czy też w głowie roi mu się jakiś perfidny, sadystyczny pomysł.

screenshot_2
„We can not be separated. We belong to each other.”

Alma Platt (która w ostatniej chwili zastąpiła gwiazdę izraelskiego pochodzenia, Zivę Rodann) jest równie wiarygodna w swym subtelnej roli, jednak to kreacja znakomitego Josepha Schildkrauta (którego pamiętny występ mogliśmy podziwiać w Deaths-Head Revisited) jest w tym epizodzie prawdziwym tour de forceNiemal każda scena z jego udziałem staje się przejmująca, dzięki czemu sekwencji w domu gry nie da się określić inaczej niż wybitną. Schildkraut był genialnym aktorem, jednak tym razem jego występ nacechowany został niezwykłą wrażliwością i szczerością prezentowanych emocji. Jednakże, dopiero, gdy pozna się prawdę o tragicznym wydarzeniu, które dotknęło aktora tuż przed zakończeniem zdjęć do „The Trade-Ins”, można poznać prawdziwą wagę okazywanych przez niego uczuć.

W sobotę, 17 lutego 1962 roku, zmarła żona Josepha, imienniczka głównej bohaterki niniejszego odcinka, Marie McKay. Schildkraut, wstrząśnięty tym wydarzeniem, ale zachowując postawę profesjonalisty, którą wyniósł z rodziny aktorskiej z tradycjami, nalegał by dokończyć zdjęcia do „The Trade-Ins” (realizację odcinka finalizowano 19 i 20 lutego, zaledwie dwa dni po odejściu Marie). Reżyser, Elliot Silverstein, wspominał, że bardzo często zdarzało mu się oglądać Schildkrauta w przerwach między zdjęciami, smutnego i zalanego łzami. Dopiero po skończeniu kręcenia odcinka, aktor pożegnał się z graniem na pewien czas i oddał żałobie.

"I'm not good at this Mr. Farraday. I'm not good at anything anymore... Just... Tired, sick old useless old man ..."
„I’m not good at this Mr. Farraday. I’m not good at anything anymore… Just… Tired, sick old useless man …”

Wcielający się w młodego Johna Edson Stroll wspomina w jednym z wywiadów, że reżyser w celu nadania pełni emocjonalnej wiarygodności w kluczowej scenie, w której do Holta dociera, iż popełnił błąd przyjmując ofertę The New Life Corp., wyciszono plan zdjęciowy kompletnie a następnie, bez ostrzeżenia, oddano strzał z korkowca. Zaskoczenie malujące się w oczach Marie i młodego Johna jest w związku z tym całkowicie szczere a sam efekt bardzo potęguje emocje bijące z tej sceny. 

„The Trade-Ins” to bez cienia wątpienia najlepszy autorski skrypt Roda Serlinga w tym sezonie. Szczera historia o miłości dwojga ludzi. Miłości, która jest w stanie przetrwać najgorsze z możliwych życiowych scenariuszy. Jest to też znakomita opowieść o poświęceniu dla drugiej osoby, o tym, co naprawdę składa się na istotę szczęścia i co sprawia, że wszelkie niedostatki i fizyczne niedoskonałości stają się mało istotne, albowiem prawdziwa miłość i pełne oddanie dla drugiej osoby, są w stanie pokonać wszystko. Perfekcyjny scenariusz, wybitna gra aktorska i znakomita realizacja. Konfiguracja składająca się na odcinek „Strefy Mroku” w najlepszym stylu.

"From Khalil Gibran's The Prophet: 'Love gives not but itself and takes not from itself, love possesses not nor would it be possessed, for love is sufficient unto love.' Not a lesson, just a reminder, from all the sentimentalists - in The Twilight Zone."
„From Khalil Gibran’s The Prophet: ‚Love gives not but itself and takes not from itself, love possesses not nor would it be possessed, for love is sufficient unto love.’ Not a lesson, just a reminder, from all the sentimentalists – in The Twilight Zone.”

Ocena odcinka: 9/10 

Advertisements
Seria 3, Odcinek 31 – The Trade-Ins

Jedna uwaga do wpisu “Seria 3, Odcinek 31 – The Trade-Ins

  1. Coś mi się wydaje że to będzie odcinek, który postawię na pierwszym miejscu wśród najlepszych tego sezonu. Jest to też jeden z moich ulubionych w całej SM, od razu po obejrzeniu skoczył do czołówki serialu jak dla mnie. Zgadzam się w 100% z każdym zdaniem co napisałeś o odcinku, wszystko jest tutaj na jak najlepszym poziomie SM. Podoba mi się też to, że końcówka to happy end. A przyznam że obawiałem się w czasie oglądania, że Serling zaserwuje nieszczęśliwe zakończenie. Tu może być tylko jedna ocena czyli 9/10.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s