Seria 1, Odcinek 6 – Escape Clause

Seria 1, Odcinek 6 - "Escape Clause"
Seria 1, Odcinek 6 – „Escape Clause”

Tym razem Serling wziął na warsztat i postanowił opowiedzieć swój wariant historii starej, jak staruszek świat. W Polsce najbardziej znaną opowieścią tego typu, jest baśń o Panu Twardowskim. Twórca „Strefy zmierzchu” wzorował się jednak na jednym z epizodów z radiowego cyklu „Inner Sacntum Mystery”, którego słuchał namiętnie w młodości. Napisany pierwotnie dłuższy skrypt do historii „The Condemned Man Ate a Million Breakfasts”  – po drobnych zmianach – zaadoptowany został na potrzeby „The Twilight Zone”.

W „Escape Clause” poznajemy odstręczającego hipochondryka, Waltera Bedekera drżącego  o swoją witalność i życie, obawiającego się bakterii i sztorcującego bezlitośnie żonę i lekarza, próbujących „wmówić” mu, że jest okazem zdrowia. Walter jest człowiekiem zadufanym w sobie i nie liczącym się z innymi egoistą. Pewnego wieczoru odwiedza go nie kto inny, jak diabeł we własnej osobie (a właściwie w osobie przedstawiającą się mianem Cadwallader). Ów składa Walterowi „propozycję nie do odrzucenia”, czyli kontrakt gwarantujący nieśmiertelność, odporność na choroby i obrażenia (plus – dorzuconą w geście dobrej woli – wieczną młodość), opiewający na drobną opłatę w postaci duszy Bedekera.  Jest jeszcze swoisty „Rzym” w tej umowie, pod postacią klauzuli 93, która umożliwia podmiotowi kontraktu odstąpienie od jego ustaleń na własne życzenie. Jednak kto by chciał się wycofać z takiego układu?…

Cadwallader's my name. At least, it's the name I'm using this month. It has a nice feeling on the tongue. "Cad-wall-ah-der."
Cadwallader’s my name. At least, it’s the name I’m using this month. It has a nice feeling on the tongue. „Cad-wall-ah-der.”

Jak widać, historyjka niezbyt odkrywcza. Jednak brak oryginalności ponownie rekompensują świetne kreacje aktorskie. Wcielający się w Waltera David Wayne znakomicie oddał charakter tej małostkowej i odpychającej postaci. Natomiast Thomas Gomez w roli Cadwalladera świetnie połączył w swej interpretacji wysłannika piekieł swoistą jowialność z sugestią złowieszczych intencji. Na szczególną uwagę – co jest do tej pory wyznacznikiem jakości tej serii i mam nadzieję będzie kontynuowane w kolejnych epizodach – zasługują świetne dialogi. Małą perełką jest rozmowa Cadwalladera z Bedekerem, będąca jedną z najlepiej napisanych scen „targowania się” człowieka z… cóż… diabłem, jakie widziałem w filmie.

"Take your hands off me, and go get your claims adjuster."
„Take your hands off me, and go get your claims adjuster.”

Ocena odcinka: 7/10

Reklamy
Seria 1, Odcinek 6 – Escape Clause

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s